torsdag 13 mars 2008

Sökmotorer

  • Google är fantastiskt, men märkligt. Jag testade en hel hög sökningar och det konstigaste var att jag fick olika mängd träffar på samma sökning bara sekunder efter varandra. Gjorde jag flera mellanslag mellan orden fick jag också olika mängd träffar... Upptäckte också att trunkering funkade, har för mig att det inte fungerade förut.
  • På Metacrawler fick jag mycket färre träffar på samma sökning som jag gjorde i Google. Dessutom ändrade den ett "m" i ett sökord till "n" och gjorde att träffarna blev minst sagt konstiga.
  • MsDewey har jag kollat på tidigare och den är kul, men bara om man har ljud. Dessutom såg jag inte alla mina träffar och blev mest irriterad på att hon rörde sig och pratade (även om jag ine kunde höra henne...) medan jag funderade. Trots att jag har bredband tog det också tid att ladda sidan, känns onödigt.
  • Eniro nyheter var helt nytt för mig. Ska kolla in det lite noggrannare men blev lite konfunderad när en sökning gav en massa träffar, men när jag avgränsade med "Inrikes", som nyheten var, fick jag inga träffar alls. Förstår nog varför men det kändes ändå märkligt...
  • Liveplasma var snyggt och kul. Men användningsområden? Jo, om man gillar en film kan man nog få tips om andra liknande. Och även artister.
  • Och sist, Rollyo. Här gjorde jag en egen boksöknings-sökmotor och den funkade jättebra. Avgränsat och bra! Undrar bara om det ligger kvar och känner av datorn eller om jag måste lägga in det varje gång? Det var absolut inget krångligt så den kommer jag nog att använda.

Ännu en utmaning avklarad. Märker att mitt sätt att använda internet har förändrats redan!

1 kommentar:

Linda sa...

Om man skapar ett konto hos Rollyo ligger inställningarna kvar och man kan göra flera olika kombinationer av sökmotorer man vill använda.

/Linda